Brev:
Er hans hverdag ok?
28. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Er hans hverdag ok?
Hej Helen,
Jeg har en skøn, glad dreng, Anton, der er 8 mdr. lige om lidt. Han har nogle gode basunkinder, michelin-lår og en dejlig fold på mavsen – vejer omkring de 11 kg.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at du kommentere, hvordan vi har skruet hans hverdag sammen herhjemme...
Mine tvivl går bl.a på flg.: Er kosten for ensformig? Får han for meget mælk og for lidt vand (siden han var ca. 2 mdr., har han fået modermælkserstatning)? For meget eller for lidt søvn? Aktiverer vi ham for lidt/for meget, etc.
Hans dag ser nogenlunde således ud:
Han vågner ca. 6.00. Spiser morgenmad kort tid efter.
Morgenmad: Sveskemos (ca. et halvt af de små Nestle-glas hver morgen sammen med hans D-vitamin) og 135 ml mme.
Efter morgenmaden sidder han og sunder sig i kravlegården med noget legetøj. Herefter bliver han vasket og får tøj på. Oftest sætter jeg ham efterfølgende i skråstolen, som han sidder og vipper i, eller jeg sætter ham på madrassen med noget legetøj.
Han har "myrer" i bleen og "møver" sig frem og lander på maven (og det ene ben). Han bliver sur, hvis vi lægger ham ned på ryggen, så han sidder meget støttet af puder. Han er tung, og jeg kan ikke holde ham/bære rundt på ham i ret lang tid ad gangen! Hans far er rigtig god til at tumle med ham, og Anton synes, det er herligt at blive "kastet rundt med"
Formiddagslur i vores seng ca. 2 timer efter, at han er vågnet. Han sover 1-2 timer.
Mad ca. 3 timer efter forrige måltid: Havregrød med banan + 100 ml mme + vand fra kop (tager kun nogle få slurke).
For det meste går vi en kort tur ved 11-tiden, så han lige kan "sige hej til verden udenfor" – og uden at falde i søvn!
Han spiser igen ca. 3 timer efter forrige måltid. Her giver jeg ham frugt: Most kiwi og banan (større stykker nu) og supplerer med 135 ml mme. Han har fået det frugt i rigtig lang tid nu. Synes, det er svært at finde andet frugt lige nu, som ikke er for surt for ham!?
Middagsluren får han ved 13.30-14-tiden og sover oftest 2 timer! Han sover i vores seng!
Næste måltid får han ved 16-17-tiden (selvfølgelig afhængig af hvornår han vågner). Jeg plejer at tage lidt mos fra glas og blande med enten most broccoli, æg, gulerødder, fiskefrikadelle eller måske kødsovs fra vores aftensmad dagen før! Hertil får han 100 ml mme.
Vi går en tur igen, så han få oplevet noget andet. Han kigger nysgerrigt rundt og "snakker" en del, når han sidder i klapvognen. Bagefter leger vi herhjemme. Han vil rigtig gerne op og stå og have fat i alle ting – og putte ting i munden.
Jeg synes, det er svært at aktivere ham. Jeg tog ham med til babyrytmik, men det blev kun til en enkelt gang, da han simpelthen er for tung for mig. Svømmehaller er jeg (og hans far) desværre ikke så glade for...
En gang i mellem får han en halv banan, som han sidder og gumler på. Han bliver tit lidt for ivrig og får banan "i den gale hals". Vi har prøvet at give han et stykke brød, men det kan han heller ikke rigtig styre.
Generelt er han meget ivrig, når han spiser og har været det siden spæd. Han er rigtig glad for sin mme og bliver utilfreds, når flasken er tom, så jeg må dele maden op, så der er nogle mundfulde af frugten/havregrøden, eller hvad han nu er startet ud med, som han kan få efter mælken. Det gør ham rolig.
Vi slutter hans dag af med at give ham 160-180 ml mme ved ca. 19-tiden (ca. 2 timer - 2,5 timer efter forrige måltid). Han spiser ikke om natten mere!
Han sover ok om natten. Klynker når sutten ryger, hvilket den gør 2-3 gange på en nat. Jeg hjælper ham for det meste, men han er også blevet god til selv at finde den og putte den i munden igen. Nogle gange vågner han og ligger og "snakker", men jeg lader ham være, og han plejer at falde til ro af sig selv igen! Han græder ikke efter mad!
Han bevæger sig meget rundt i sengen om natten og kan vende sig 90 grader. Han spjætter også en del, så dynen ryger af...
Han vågner så igen ved 6-tiden, hvor han pludre højlydt, spjætter med benene og er rigtig glad – og så starter vi forfra :o)
I det store hele er tidsintervallet mellem hans måltider og hans soveperioder altså på 3 timer!!?
Puha, sikke en smøre det blev til – håber, du kan finde hoved og hale i det. Glæder mig til dit svar :o)
Kærlig hilsen
Helle.